Σεμινάρια / Διαλέξεις

Translating, Adapting and Reworking ‘Gomorrah’, from Novel to Film and TV Series

Το Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ και το ΔΠΜΣ Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία σας προσκαλούν στη διάλεξη του Nicola Dusi, Αναπληρωτή Καθηγητή του Department of Communication and Economics, Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia με θέμα:

«Translating, Adapting and Reworking ‘Gomorrah’, from Novel to Film and TV Series».

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στο Εργαστήριο Σημειωτικής (ισόγειο κτιρίου Νέας Φιλοσοφικής) την Πέμπτη 29/6/2023 στις 19.00

Τα κινητά τηλέφωνα στη ζωή των εφήβων εντός και εκτός σχολείου: τι μπορούμε να μάθουμε για την επικοινωνία και την εκπαίδευση;

Το ΔΠΜΣ Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία και το Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ σας προσκαλούν στη διάλεξη του Δημήτρη Κουτσογιάννη, Καθηγητή του Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ, στο Εργαστήριο Σημειωτικής, Τετάρτη 7.6.2023 στις 17.00 με θέμα:

Τα κινητά τηλέφωνα στη ζωή των εφήβων εντός και εκτός σχολείου: τι μπορούμε να μάθουμε για την επικοινωνία και την εκπαίδευση;

Περίληψη της διάλεξης

Η σταδιακά αυξανόμενη αξιοποίηση των ψηφιακών Τεχνολογιών στην καθημερινότητα, και ιδιαίτερα αυτή των παιδιών, έχει απασχολήσει έντονα τη βιβλιογραφία από τη δεκαετία του 1990. Ένα μέρος των προσεγγίσεων έστρεψε το ενδιαφέρον του στις αλλαγές που παρατηρούνται στην αναπαράσταση του νοήματος και στις συνέπειες που έχει αυτό για την εκπαίδευση. Οι πολυγραμματισμοί/ νέοι γραμματισμοί, ο ψηφιακός γραμματισμός και η πολυτροπικότητα είναι οι πιο γνωστοί από τους όρους που έχουν χρησιμοποιηθεί, σχετικά. Ένα άλλο μέρος έδωσε βαρύτητα στο να αναδείξει τη δημιουργικότητα των παιδιών στις πρακτικές τους με τα νέα μέσα· τονίστηκαν ιδιαίτερα οι δημιουργικές πρωτοβουλίες τους κατά τη χρήση των κοινωνικών δικτύων και το παίξιμο των ψηφιακών παιχνιδιών. Πολύ πρόσφατα, η βαρύτητα μεταφέρθηκε στο να αναδειχθεί η διασύνδεση της ψηφιακής επικοινωνίας με τη νέα πραγματικότητα του «αλγοριθμικού καπιταλισμού» και η ανάγκη για καλλιέργεια της «κριτική επίγνωσης» των παιδιών ως προς τη νέα αυτή πραγματικότητα.

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να υπογραμμιστεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του σχετικού προβληματισμού είναι τεχνοκεντρικό και όχι θεσμοκεντρικό, με την έννοια ότι ο προβληματισμός κινείται γύρω από τα ψηφιακά μέσα και όχι στο πώς αυτά διασυνδέονται με τον θεσμό της εκπαίδευσης. Πρώτος στόχος της παρούσας ανακοίνωσης είναι να στρέψει το ενδιαφέρον (θεωρητικά, μεθοδολογικά, ερευνητικά) στο πώς μπορεί να διασυνδεθεί η επικοινωνιακή (ψυχαγωγική κλπ.) καθημερινότητα των παιδιών με την εκπαίδευση ως έναν ιστορικό θεσμό. Ιστορικό με τη διπλή έννοια: έχει διαμορφωθεί στη διάρκεια αιώνων και παράλληλα είναι ευαίσθητος στις αλλαγές της εποχής μας. Δεύτερος στόχος της είναι να συζητήσει πώς οι θεωρίες για την αναπαράσταση του νοήματος (ψηφιακός γραμματισμός, πολυτροπικότητα κλπ.) είναι απαραίτητο να ξαναδιαβαστούν σήμερα, αν το ενδιαφέρον μεταφερθεί σε ιστορικού-θεσμικού τύπου διαστάσεις.

Χρησιμοποιούνται δεδομένα από πρόσφατη ευρείας έκτασης έρευνα που εξέτασε το πώς αντέδρασε το ελληνικό σχολείο κατά την περίοδο της πανδημίας. Η εστίαση μεταφέρεται στην ευρεία χρήση των κινητών τηλεφώνων από τα παιδιά κατά την τηλεκπαίδευση και η συγκεκριμένη επιλογή διασυνδέεται με άλλες πρακτικές που αναπτύχθηκαν στο ελληνικό σχολείο. Δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο να συζητηθούν θεωρητικές και μεθοδολογικές επιλογές, σε μια εποχή μεγάλης ρευστότητας και αβεβαιότητας.

Επισημείωση κειμένου με το πρότυπο TEI (Text Encoding Initiative): από την ψηφιακή έκδοση στην ιστορική/λογοτεχνική ανάλυση

To Εργαστήριο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών «Ψηφίς» της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ διοργανώνει εργαστήριο με θέμα:

Επισημείωση κειμένου με το πρότυπο TEI (Text Encoding Initiative): από την ψηφιακή έκδοση στην ιστορική/λογοτεχνική ανάλυση

Εισηγήτρια: δρ. Μαρία Ακριτίδου.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, την Τρίτη 6 Ιουνίου 2023 και ώρα 6:30-8:30μμ.

Για την παρακολούθηση του εργαστηρίου δεν απαιτούνται προηγούμενες γνώσεις στην επισημείωση κειμένου, αλλά απαιτείται εγγραφή:

https://authgr.zoom.us/meeting/register/tJwldOCurzktHtakboz0matwSj5cl0Xx0BaQ 

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν με ηλεκτρονικό μήνυμα τον σύνδεσμο του σεμιναρίου.

 

Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης

 

***

Η εργασία της επισημείωσης μιας πρωτογενούς κειμενικής πηγής αποδίδει ένα κείµενο «εµπλουτισµένο» µε πληροφορίες εκδοτικές, σηµασιολογικές κ.ά., οι οποίες αποτελούν τη βάση τόσο για την ψηφιακή έκδοση του κειμενικού τεκμηρίου όσο και για την ηλεκτρονική ανάλυσή του.

Στόχος του εργαστηρίου είναι η θεωρητική και πρακτική γνωριμία με την επισημείωση κειμένου με το πρότυπο TEI, το διεθνές, ανοιχτό και διαλειτουργικό πρότυπο που αναπτύχθηκε ειδικά για τον χώρο των ανθρωπιστικών σπουδών  και έχει υιοθετηθεί από μείζονα ερευνητικά έργα και ψηφιακά αρχεία στο πεδίο των Digital Humanities (Deutsches Textarchiv, Oxford Text Archive κ.ά.).

Αρχικά θα συζητηθεί το ερώτημα τι είναι η επισημείωση κειμένου και, κυρίως, τι μπορεί να μας προσφέρει ερευνητικά. Στη συνέχεια, μέσα από πρακτικές εφαρμογές και παραδείγματα, θα παρουσιαστούν οι βασικές αρχές και η μεθοδολογία της επισημείωσης με TEI, με άξονα συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα. Τέλος, θα συζητηθούν οι ερευνητικές προοπτικές καθώς και ζητήματα διαμοιρασμού δεδομένων και μεταδεδομένων τεκμηρίωσης.

***

Η Μαρία Ακριτίδου είναι διδακτόρισσα νεοελληνικών σπουδών (Freie Universität Berlin) και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμ. Φιλολογίας του ΑΠΘ, όπου εκπονεί έρευνα με αντικείμενο τη μεθοδολογία ψηφιακών φιλολογικών εκδόσεων. Έχει διδάξει νεοελληνική λογοτεχνία και ψηφιακή νεοελληνική φιλολογία σε μεταπτυχιακά προγράμματα του ΑΠΘ και του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου. Είναι επιστημονική συνεργάτιδα (ως εκπαιδευτικός με απόσπαση) στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, με κύριο αντικείμενο ψηφιακά σώματα (λογοτεχνικών και μη) κειμένων και ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη διαπλοκή ιστορίας και μυθοπλασίας στη νεοελληνική λογοτεχνία, την πολιτισμική ιστορία, την ιστορία και θεωρία της εκδοτικής καθώς και ζητήματα ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών (με έμφαση στην ψηφιακή εκδοτική).

OpenAI ChatGPT και Γλωσσική Εκπαίδευση

Το Εργαστήριο Ψηφιακών Τεχνολογιών στη Διδακτική της Ξένης Γλώσσας και την Επικοινωνία σας προσκαλεί στο διαδικτυακό σεμινάριο που πραγματοποιεί την Τρίτη 30/05/2023 και ώρα 18:30-20:30, ο Π. Αρβανίτης, Καθηγητής Ψηφιακών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση και στη Διδασκαλία της Γλώσσας.

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας (μέχρι 40 συμμετέχοντες/ουσες), και οι συμμετέχουσες/οντες θα ειδοποιηθούν στο email που δήλωσαν.

Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

https://ldlc.frl.auth.gr/gr/webinars/webinar1

Conférence : Marina Geat, "Albert Camus, les limites de l'humain et les idéologies de son siècle"

18 mai 2023

Dans le cadre du cours Littérature et Idéologie interviendra, Mme Marina Geat, Professeure de Littérature Française à l’Université de Rome III. Mme Geat livrera ses réflexions sur Albert Camus et les idéologies du 20e siècle.

Heure : 18 h 30

Lieu : Salle 1 (Ancien Bâtiment de la Faculté des Lettres)

Σημειωτική του εκπαιδευτικού χώρου: μια καινούργια πρόταση

Το Εργαστήριο Σημειωτικής της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ και το ΔΠΜΣ Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία ΑΠΘ σας προσκαλούν στη διάλεξη του Γιώργου Υψηλάντη, Καθηγητή Διδακτικής των Γλωσσών του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας & Φιλολογίας ΑΠΘ με θέμα «Σημειωτική του εκπαιδευτικού χώρου: μια καινούργια πρόταση», την Πέμπτη 4/5/2023 και ώρα 19.00, στο Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ, ισόγειο κτιρίου Νέας Φιλοσοφικής ΑΠΘ.

Σύντομη περιγραφή:

Στο σεμινάριο αναλύεται ο σχεδιασμός μιας διδακτικής αίθουσας μέσα από σημειωτικά στοιχεία που υποδηλώνουν το εκπαιδευτικό σενάριο και τη διδακτική προσέγγιση. Τα στοιχεία αυτά υποδεικνύουν την έννοια της διδασκαλίας όπως την κατανοεί ο καθηγητής και την ποιότητα της μάθησης των δεξιοτήτων στις οποίες στοχεύει. Προτείνεται ένα νέο εκπαιδευτικό σενάριο και συζητούνται αποτελέσματα από την εφαρμογή του στη διδασκαλία συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου.

Breaking the 4th wall across media

The SemioLab's Media Semiotics Research Group of the Aristotle University of Thessaloniki announces the second in a row seminar, under the title ''Breaking the 4th wall across media''. The seminar will be online on Wednesday 3rd of May, 2023, from 17.00 to 21.00 (Greek time zone).

Although the notion of Breaking the fourth wall was initially a narrative and dramaturgic element in the theatrical field, it has gradually applied to several media, including television, cinema, and
video games. This online seminar seeks to reconsider, reassess and (un) break the fourth wall as a key feature implemented, saturated, and re-established in several media.

This seminar will provide a formative environment encouraging open discussion about the diachronic framework of the fourth wall and its extensions.
In order to join this seminar connect to the Zoom virtual room by clicking the link below:   
https://authgr.zoom.us/j/92505289585?pwd=bjJBSG5YeTAxenZ1N1NUaUFCcEI1QT09&fbclid=IwAR2YVt-TImYj__9LtP4Lm4bkIyvn1Dnd-CzE1blHTDaUC9WG0bLa_64fPrk#success

On-line seminar's program:

17:00 Introduction
Loukia Kostopoulou (Laboratory Teaching Staff, School of French Language and Literature,Aristotle University of Thessaloniki)

17:10-17:50 Escaping spectatorial criticism
Paschalidis Grigoris (Prof. School of Journalism and Mass Communication Aristotle University of Thessaloniki)

17:50-18:30 Breaking the Fourth Wall in Transmedial Narratives
Barbara Jonathan (Senior lect. Game Design, Creative Computing, and Databases, Saint Martin's Institute of Higher Education)

18:30-18:40 Break

18:40-19:20 Another Brick in the fourth wall-Cinematic Strategies in music production
Martinelli Dario (Prof. History and Theory of Arts, Kaunas University of Technology)

19:20-20:00 Passages through fictional, non-fictional, and in-between worlds in digital games - Rethinking the fourth wall
Katsaridou Maria-Ilia (Adjunct lect. Department of Audio & Visual Arts, Ionian University, visiting prof. AUTH)

20:00-20:40 How cultures crack and reshape the fourth wall through practices of re-enunciation. Some examples among performance, performing arts, and youth countercultures
Montanari Federico (Prof. Communication and Economics, Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia)

Do not hesitate to contact us for any further information regarding the seminar. Looking forward to a highly engaging seminar and interesting discussions.

The coordinator of the Media Semiotics Research Group
Loukia Kostopoulou

The organizing committee
Iokasti Foundouka
Eleni Lazaridou

Georges Simenon: enquête à la recherche de l’homme nu

Le mercredi 17 mai 2023 de 16h.00 à 18h.00, à la salle 1 (Ancien Bâtiment de la Faculté des Lettres),  le Laboratoire de Littérature Comparée du Département de Langue et de Littérature Françaises accueillera Mme Marina Geat, Professeure de Littérature Française à l’Université Roma Tre.

Son intervention portera sur : « Georges Simenon: enquête à la recherche de l’homme nu »

 

Bref  CV

Marina Geat est titulaire dans son Université des cours de Littérature Française pour l’Enfance ; Littérature et Langue Française pour l’Education ; Langue française.

Elle est membre du Conseil didactique du Doctorat international de l’Université Roma Tre “Cultura, Educazione e Comunicazione », dmaintenant “Teoria e ricerca educativa e sociale - Curriculum Teoria e Storia della Pedagogia, dell'educazione, della letteratura per l’infanzia”; elle est aussi  membre permanent du groupe de recherche international Centre d’Étude des Correspondances et Journaux Intime (CECJI — EA 7289) de l’Université de Bretagne Occidentale.  

Depuis 2017 elle dirige et fait partie du comité scientifique de la collection éditoriale « Le Ragioni d’Erasmus », Université Roma Tre, Roma-TrE-press.

Au fil de sa carrière universitaire, son activité de recherche a suivi cinq axes principaux d’investigation :

  • la littérature française du XIXe siècle, avec des études notamment sur Émile Zola et sur l’écrivaine Rachilde ;
  • les littératures francophones et leurs implications esthétiques, historiques ainsi que leurs potentialités éducatives (valeurs européennes, métissages culturels, etc.) ;
  • les problématiques sémiotiques des mises en scène au théâtre, avec des publications notamment sur les représentations contemporaines de la Phèdre de Rachilde et sur le théâtre symboliste ;
  • les littératures de langues françaises au sujet maritime ;
  • l’écrivain belge Georges Simenon, son œuvre, ses textes autobiographiques, ses correspondances (notamment avec le cinéaste italien Federico Fellini).  

Parmi ses publications en volumes :

  • Rachilde - Per un simbolismo al femminile, Edizioni Universitarie Romane, Roma, 1990 (con il contributo del C.N.R.).
  •  Le metamorfosi di un testo. La Phèdre di Racine nel XX secolo,  E.S.I.,  Napoli, 2001.
  • La Croix-de-Maufras. Un voyage à travers les mots de la Bête humaine d'Émile Zola,  Schena editore/Editions Lanore, Fasano, 2006.
  • Lingua e senso (problemi di traduzione letteraria dal francese all'italiano, Rubbettino, Soveria Mannelli, 2009.
  • Identità e valori europei. Il sentimento europeo attraverso la narrazione (introduction et direction), Aracne editore, Roma, 2010.
  • Émile Zola : aux racines des valeurs européennes (introduction et direction), Anicia editore, Roma, 2010.
  • La Francophonie et l’Europe (introduction et direction), Artemide, Roma, 2011.
  • La mer en texte, la mer en classe. Réflexions littéraires et didactiques autour du sujet marin dans des écoles en Italie et en France (direction et introduction avec Viviane Devriésère), Aracne, Roma 2015.
  • Il pensiero letterario come fondamento di una testa ben fatta (direction et introduction) Roma TrE-Press, Roma, 2017.
  • Simenon et Fellini : correspondance/correspondances, Anicia, Roma, 2018.
  • Simenon et Fellini. Paradoxes et complicités épistolaires, L'Harmattan, Paris, 2019.
  • L’interculturel : quels défis et problématiques aux niveaux européens et international ? (direction et introduction avec Viviane Devriésère), Roma TrE-Press, Roma, 2020.
  • Expressions et dynamiques de l’interculturel dans des correspondances du XIXe au XXIe siècle, Roma TrE-Press, Roma, 2020 (direction et introduction).

La directrice du Laboratoire de Littérature Comparée

Polytimi Makropoulou

Σημειωτικές ερμηνείες της συνωμοσιολογίας | Semiotic Interpretations of Conspiracy Τheories

Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και το Εργαστήριο Σημειωτικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης έχουν τη χαρά να σας προσκαλέσουν στην ανοιχτή διάλεξη του Andreas Ventsel, Αναπληρωτή Καθηγητή Σημειωτικής στο Τμήμα Σημειωτικής του Ινστιτούτου Φιλοσοφίας και Σημειωτικής του Πανεπιστημίου Tartu της Εσθονίας με θέμα

«Σημειωτικές ερμηνείες της συνωμοσιολογίας»

την Τρίτη 2.5.2023 και ώρα 09.00, στην αίθουσα 9 του Παλαιού Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής.

Η διάλεξη θα δοθεί στην αγγλική γλώσσα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+.

 

---------------------------------------------------

The School of French Language and Literature and the Laboratory of Semiotics, Faculty of Philosophy, Aristotle University of Thessaloniki has the pleasure to invite you to an open lecture by Andreas Ventsel, Associate Professor of Semiotics at the Department of Semiotics, Institute of Philosophy and Semiotics, Tartu University (Estonia) on

‘Semiotic Interpretations of Conspiracy Τheories’

on Tuesday 2.5.2023 at 09.00, in Room 9 of the Old Building of the Faculty of Philosophy.

 

Brief CV

Andreas Ventsel is an Associate Professor of Semiotics at the Department of Semiotics, Institute of Philosophy and Semiotics, Tartu University, and a Lecturer at Pallas University of Applied Sciences in Tartu. He holds an MA degree (University of Tartu, 2005) and a PhD (University of Tartu, 2009) in Semiotics. He teaches a range of subjects in semiotics, society and politics, cultural theory, and research seminars. His research is interdisciplinary and include semiotics, discourse theory, visual communication, rhetoric and political analysis with particular focus on the post-structural political thought.

He is the author of the books "Strategic Conspiracy Narratives: A Semiotic Approach". Routledge 2020 (with Mari-Liis Madisson from Tartu University) and “Introducing Relational Political Analysis - Political Semiotics as a Theory and Method” Palgrave Macmillan 2020 (with Peeter Selg from Tallinn University).

He is a member of International Association of Semiotic Studies, International Association of Visual Semiotics, and Estonian Semiotic Society.

Information: https://www.etis.ee/CV/Andreas_Ventsel/eng

D’Arthur Rimbaud à Carl Norac avec Éric Cénat

Τη Δευτέρα 27 Μαρτίου 2023 στο πλαίσιο του μαθήματος Υ104 «Γαλλική Γλώσσα-Γραπτός Λόγος ΙΙ» οργανώθηκε στη Βιβλιοθήκη της Παλιάς Φιλοσοφικής εργαστήριο εκφραστικής ανάγνωσης με συντονιστή τον Éric Cénat, ηθοποιό και σκηνοθέτη του Théâtre de l’Imprévu.

Οι φοιτητές/τριες που συμμετείχαν, ανακάλυψαν την ποίηση του Arthur Rimbaud και του Carl Norac, μυήθηκαν στην εκφραστική ανάγνωση ποιημάτων, ασκήθηκαν στην κατανόηση γραπτού λόγου και στη μορφοσύνταξη, βιώνοντας μια εναλλακτική μαθησιακή εμπειρία.

Τον κ. Cénat συνόδευσαν ο κ. Alain Hardy, Διευθυντής του Γαλλικού Σχολείου Θεσσαλονίκης και Directeur Adjoint του Γαλλικού Ινστιτούτου και η κ. Danaé Ioakimidis, υπεύθυνη για την προώθηση της γαλλικής γλώσσας στη Β. Ελλάδα.

Το εργαστήριο εντάσσεται στη δράση “La voiture et le ferry francophones” του Γαλλικού Ινστιτούτου.

Homo Ludens Digitalis: Το παιχνίδι ως καταστατικό στοιχείο της ψηφιακότητας

To Εργαστήριο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών «Ψηφίς» της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ σας προσκαλεί στη διάλεξη του καθηγητή του Τμήματος Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ Μανώλη Πατηνιώτη, με θέμα:

Homo Ludens Digitalis: Το παιχνίδι ως καταστατικό στοιχείο της ψηφιακότητας

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, την Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023 και ώρα 6:30-8:30μμ.

Για την παρακολούθηση της διάλεξης απαιτείται εγγραφή στον παρακάτω σύνδεσμο
https://authgr.zoom.us/meeting/register/tJMkf-ipqDsvGdWKovSUc1MTkc7YpqibiF2O 

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν με ηλεκτρονικό μήνυμα τον σύνδεσμο της εκδήλωσης.

Θα δοθούν Βεβαιώσεις Παρακολούθησης

 

Στο πλαίσιο της δημοφιλούς συζήτησης περί ψηφιακών εθισμών, πολύς λόγος γίνεται για τη συστηματική έκθεση μεγάλων ομάδων του πληθυσμού σε δυνητικούς κόσμους. Το ενδιαφέρον παιδαγωγών, ψυχολόγων, κοινωνιολόγων και φιλοσόφων έχει εστιάσει στην αναζήτηση μεθόδων ελέγχου της χρήσης και περιορισμού των ανεπιθύμητων συνεπειών των ψηφιακών παιχνιδιών, τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Ο σκοπός της παρουσίασης είναι να κινηθεί πέρα από τις κοινοτοπίες αυτής της συζήτησης και να εξερευνήσει τη βαθιά, καταστατική σχέση που έχει το παιχνίδι με την ψηφιακότητα. Επίσης, θα επιχειρήσει να εξερευνήσει τις πολύ σημαντικές συνέπειες που έχει η ψηφιακή δυνητικότητα σε καίριους τομείς της κοινωνικής ζωής, όπως είναι η εκπαίδευση, η συλλογική μνήμη και η διαχείριση της προσωπικής ταυτότητας.

Ο Μανώλης Πατηνιώτης είναι ιστορικός των επιστημών και των τεχνικών στους νεότερους χρόνους. Διετέλεσε καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ και, από το 2021, είναι καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ίδιου πανεπιστημίου. Μελέτησε για πολλά χρόνια την Ιστορία της Επιστήμης στην ευρωπαϊκή περιφέρεια και σε αποικιακά περιβάλλοντα. Στη συνέχεια, έστρεψε το ενδιαφέρον του στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία της Ψηφιακότητας. Από τη σκοπιά της Ιστορίας, διερευνά τη διαμόρφωση της ψηφιακής οντολογίας μέσω της διασταύρωσης της Θεωρίας της Πληροφορίας με τις Μηχανές Διακριτών Καταστάσεων. Από τη σκοπιά της Φιλοσοφίας, διερευνά τις έννοιες της αρθρωσιμότητας και της δυνητικότητας και τις νέες δυνατότητες που αυτές προσφέρουν για κοινωνικό έλεγχο και προσωπική αυτοδιάθεση. Αρθρογραφεί τακτικά στον Τύπο για ζητήματα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης καθώς και για ζητήματα Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Υπήρξε μέλος της Ακαδημαϊκής Επιτροπής που συντόνισε τη δημιουργία του Π.Μ.Σ «Επικοινωνία της Επιστήμης» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Διαμεσικές συναντήσεις λογοτεχνίας, θεάτρου και κινηματογράφου στο έργο Ευρωπαίων Πρωτοποριακών Κινηματογραφιστών

Το Εργαστήριο Συγκριτικής Γραμματολογίας του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ σας προσκαλεί στην ομιλία-συζήτηση της συναδέλφου Λουκίας Κωστοπούλου, μέλους Ε.ΔΙ.Π του Τομέα μετάφρασης του Τμήματος, με θέμα

«Διαμεσικές συναντήσεις λογοτεχνίας, θεάτρου και κινηματογράφου στο έργο Ευρωπαίων Πρωτοποριακών Κινηματογραφιστών»

την Τετάρτη 5 Απριλίου 2023 και ώρα 16.00-18.00, στην αίθουσα 1 (Π.Κ Φιλοσοφικής Σχολής).

Γλώσσα εργασίας: Ελληνική

Σύντομο βιογραφικό

Η Λουκία Κωστοπούλου είναι μέλος Ε.ΔΙ.Π. του Τομέα Μετάφρασης του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ. με γνωστικό αντικείμενο «Οπτικοακουστική Μετάφραση/Υποτιτλισμός». Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από την οπτικοακουστική μετάφραση (διαγλωσσικός & ενδογλωσσικός υποτιτλισμός, υπερτιτλισμός και προσβασιμότητα), τη διασημειωτικότητα στον οπτικοακουστικό λόγο, τη σημειωτική των μέσων (κινηματογράφος, τηλεόραση) και τις κινηματογραφικές σπουδές (με έμφαση στον σύγχρονο Ευρωπαϊκό κινηματογράφο, την κινηματογραφική πρωτοπορία και τις κινηματογραφικές διασκευές). Έχει συμμετάσχει σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα, σε διεθνή και εθνικά συνέδρια και ημερίδες.

Η Διευθύντρια του Εργαστηρίου
Πολυτίμη Μακροπούλου

Κύκλος εαρινών διαλέξεων Εργαστηρίου Σημειωτικής ΑΠΘ: δύο διαλέξεις και workshops με τον Γιώργο Λιαμάδη

Το Εργαστήριο Σημειωτικής της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ και το Εργαστήριο Βιομηχανικού Σχεδιασμού της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ σας προσκαλούν σε δύο ανοιχτές διαλέξεις και workshops με τον Γιώργο Λιαμάδη, Αναπληρωτή Καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών και Διευθυντή του Εργαστηρίου Βιομηχανικού Σχεδιασμού, που θα λάβουν χώρα στο Εργαστήριο Σημειωτικής

  • την Πέμπτη 30/03/2023 (18.30-21.00) "Σημειωτική των αντικειμένων καθημερινής χρήσης''
  • την Τετάρτη 05/04/2023 (18.00-21.00) "Περιπλάνηση στη σημειόσφαιρα του σχεδιασμού αυτοκινήτων'' 

Για μια συνοπτική περιγραφή των διαλέξεων συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση:  https://semiolab.eu/index.php/gr/news-gr/207-workshops

Breaking the “glass screen”: Un-gendering media practices

To Media Semiotics Research Group του Εργαστηρίου Σημειωτικής (Semiolab AUTH) διοργανώνει διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα 

''Breaking the 'glass screen': un-gendering media practices''

στις 15/03/2023 και ώρα 15.30.

Join Zoom Meeting
https://authgr.zoom.us/j/92505289585?pwd=bjJBSG5YeTAxenZ1N1NUaUFCcEI1QT09

Meeting ID: 925 0528 9585
Passcode: 119976

Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με την οργανωτική επιτροπή

  • Ιοκάστη Φουνδούκα (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)
  • Ελένη Λαζαρίδου (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).

Δείτε παρακάτω το πρόγραμμα

15: 30 Introduction

15:40-16:20 Gender and Performativity in a materialistic-semiotic perspective: Hypotheses for a research project on institutional communication
Dr. GIORGIO BORRELLI, Teaching Assistant, University of Bari “Aldo Moro”, Italy

16:20-16:50 The performative dimension of media
CHRISTIAN INTRONA, PhD Student, University of Bari “Aldo Moro”, Italy

16:50-17:20 “Keeping us in our gender place”; a feminist analysis of the 1970s media discourse on the “Yorkshire Ripper” and the “Hillside Strangler” femicides
STELLA KAPSAMPELI, MA, Researcher European Observatory on Femicide, Greece

17:20 – 17:30 Break

17:30-18:10 Inclusive language: Overcoming barriers in media and higher education (Greek vs. English)
Dr. TASSOS KAPLANIS, Assist. Professor, Dept. of Modern Greek and Comparative Studies, Aristotle University of Thessaloniki, Greece

18:10-18:50 Gender and migration discourse in British newspapers
Dr. ALEXANDRA POLYZOU, Senior Lecturer and Dr. AMINA KEBABI, Associate Researcher, Canterbury Christ Church University, UK

18:50-19:20 Campy identifications in the Přiznání gayů (Gay Confessions) Instagram meme account
MATĚJ HŘIB, PhD Student of the Semiotics and Philosophy of Communication program, Charles University, Prague, ‎Czech Republic

19:20-20:20 Recycling semiotic resources: On television revivals, recontextualization, and wokeness
Dr. GEORGIA AITAKI, Senior Lecturer in Media & Communication Studies Department of Geography, Media and Communication (GMK), Karlstad University, Sweden

Από μια κριτική ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών

To Εργαστήριο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών «Ψηφίς» της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ σας προσκαλεί στη διάλεξη του καθηγητή Ιστορίας της τεχνολογίας του ΕΚΠΑ Αριστοτέλη Τύμπα, με θέμα:

Από μια κριτική ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 6:30-8:30μμ.

Για την παρακολούθηση της διάλεξης απαιτείται εγγραφή
http://listes.frl.auth.gr/registrations/register.php?id=8 

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν με ηλεκτρονικό μήνυμα τον σύνδεσμο της εκδήλωσης.

Θα δοθούν Βεβαιώσεις Παρακολούθησης

Η διάλεξη θα εισαγάγει σε μια περιοδολόγηση της ιστορίας της τεχνητής νοημοσύνης που λαμβάνει υπόψη τομές και συνέχειες τόσο στις υλικότητες όσο και στη ρητορική με την οποία διαμορφώθηκε η δημόσια εικόνα της υπολογιστικής τεχνολογίας. Η περιοδολόγηση αυτή στοχεύει στην κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της τρέχουσας εκδοχής της τεχνητής νοημοσύνης. Θα υποστηριχθεί ότι μια τέτοια κατανόηση μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές.

Ο Αριστοτέλης Τύμπας είναι καθηγητής Ιστορίας της Τεχνολογίας στους Νεότερους Χρόνους στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ) του ΕΚΠΑ και Διευθυντής του ΔΠΜΣ ‘Science, Technology, Society—Science and Technology Studies’ (Δίπλωμα Χημικού Μηχανικού, ΑΠΘ, 1989, Διδακτορικό σε Ιστορία και Κοινωνιολογία της Τεχνολογίας, Georgia Tech, 2001). Στις δημοσιεύσεις του περιλαμβάνονται τα βιβλία Αναλογική Εργασία, Ψηφιακό Κεφάλαιο (Angelus Novus, 2018) και Calculation and Computation in the Pre-Electronic Era (Springer 2017). Πρόσφατες δημοσιεύσεις στην ιστοριογραφία της τεχνητής νοημοσύνης: Manolis Simos, Konstantinos Konstantis, Konstantinos Sakalis and Aristotle Tympas, “‘AI Can Be Analogous to Steam Power’ or from the ‘Postindustrial Society’ to the ‘Fourth Industrial Revolution’: An Intellectual History of Artificial Intelligence”, ICON: Journal of the International Committee of the History of Technology, 1, 97-116 (2022)· Aristotle Tympas, “From the Display of a Digital-Masculine Machine to the Concealed Analog-Feminine Labour: The Passage from the History of Technology to Labour and Gender History”, Historein, 19.1, 2020.

 

Ενημερωθείτε για τις δράσεις του εργαστηρίου στον ιστότοπό του: http://dhlab.phil.auth.gr/index.php/gr.

Επικοινωνήστε μαζί μας: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη: η περίπτωση του ChatGPT

To Εργαστήριο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών «Ψηφίς» της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ σας προσκαλεί σε διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη: η περίπτωση του ChatGPT»

την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

και ώρα 6:30-8:30μμ.

 

Ομιλητές:

Αλέξανδρος Τάντος
Eπίκουρος καθ. ΑΠΘ 
Η τεχνητή νοημοσύνη, το ChatGPT κι εμείς

Ελευθερία Κοσέογλου
Bιβλιοθηκονόμος ΑΠΘ
ChatGPT ο αλγόριθμος που αλλάζει την ακαδημαϊκή γραφή - ξεγελώντας το πρόγραμμα λογοκλοπής Turnitin (?)

Ανδρέας Παναγόπουλος
Yποψήφιος διδ. ΑΠΘ
Τεχνητή νοημοσύνη, δημοκρατία και δημοσιογραφία

Συντονισμός
Τιτίκα Δημητρούλια
Kαθ. ΑΠΘ, διευθύντρια του εργαστηρίου

 

Για την παρακολούθηση της διάλεξης απαιτείται εγγραφή:

listes.frl.auth.gr/registrations/register.php?id=7

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν με ηλεκτρονικό μήνυμα τον σύνδεσμο την παραμονή της εκδήλωσης.

 

Θα δοθούν Βεβαιώσεις Παρακολούθησης

 

Η τεχνητή νοημοσύνη, το ChatGPT κι εμείς

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει πλέον μπει για τα καλά στη ζωή μας και θα αποτελέσει σύντομα ένα αναπόσπαστο τμήμα των ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών. Παρόλ'αυτά, δεν έχει εμπεδωθεί ακόμα η δυναμική αξιοποίησής της από τους/τις απόφοιτους ανθρωπιστικών σπουδών. Στη βασή μιας πολύ πρόσφατης εξέλιξης στην τεχνητή νοημοσύνη, τα γλωσσικά μοντέλα της OpenAI, η παρουσίαση του κ. Τάντου θα αποπειραθεί να ξεδιπλώσει τους τρόπους αξιοποίησής της και θα κινηθεί σε δύο άξονες: α) στην αδρομερή ανάλυση των λόγους για τους οποίους το νέο γλωσσικό μοντέλο της OpenAI, το chatGPT, φαίνεται ότι φέρνει μια επανάσταση στον τρόπο που επικοινωνούμε με το νέφος του διαδικτύου και β) στην παρουσίαση πιθανών τρόπων αξιοποίησης του εν λόγω μοντέλου μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων prompts για την υλοποίηση μια ποικιλίας “εργασιών". 

 

ChatGPT ο αλγόριθμος που αλλάζει την ακαδημαϊκή γραφή - ξεγελώντας το πρόγραμμα λογοκλοπής Turnitin (?)

Γνωρίζουμε πλέον αν οτιδήποτε διαβάζουμε το έχει γράψει άνθρωπος ή μηχανή. Οι καθηγητές στην Αμερική και στην Αυστραλία έχουν ήδη εντοπίσει εργασίες γραμμένες με το νέο εργαλείο, ChatGPT, πανεπιστήμια απαγορεύουν τη χρήση του. Είναι λύση η απαγόρευση; Πρέπει να φοβάται κάποιος επιστήμονας τη νέα αυτή τεχνολογία; Τι συμβαίνει με το εργαλείο ανίχνευσης λογοκλοπής που ευρέως χρησιμοποιούν τα πανεπιστήμια; Η εταιρεία υπόσχεται ότι θα έχει την τεχνολογία για να αντιμετωπίσει τα κείμενα που θα παραχθούν με τη χρήση του ChatGPT. Δοκιμάσαμε με ερωτήσεις στο ChatGPT και δημιουργήσαμε προσχέδια εργασιών, ώστε να ελεγχθούν στο πρόγραμμα ανίχνευσης λογοκλοπής Turnitin. Τα αποτελέσματα θα τα μοιραστούμε μαζί σας στη διάλεξη.

 

Τεχνητή νοημοσύνη, δημοκρατία και δημοσιογραφία

Γιατί το ChatGPT προκαλεί τόσο θόρυβο; Υπάρχουν κίνδυνοι για τη δημοσιογραφία ή κίνδυνοι για τις δουλειές των δημοσιογράφων; Μπορεί ένα πανέξυπνο bot να υποκαταστήσει έναν δημοσιογράφο; Ο διαχωρισμός της υποβοηθούμενης Δημοσιογραφίας με ΑΙ από την Δημοσιογραφία με ΑΙ, οι κίνδυνοι για τη Δημοκρατία μέσω της πιθανής υπερπαραγωγής Fake News και Deep Fake μέσω ΑΙ και ταυτόχρονα επηρεασμού των ερευνών των δημοσιογράφων αλλά και της κοινής γνώμης θα αποτελέσουν τους άξονες της παρουσίασης του κ. Παναγόπουλου, o οποίος είχε παρουσιάσει παρεμφερές θέμα τον Μάιο του 2021 σε σεμινάρια της ΕΣΗΕΑ με τίτλο «Αλγόριθμοι, Δημοκρατία και Δημοσιογραφία».

 

 

Ο Αλέξανδρος Τάντος είναι επίκουρος καθηγητής Κειμενογλωσσολογίας και Υπολογιστικής Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ. Μετά τις μεταπτυχιακές του σπουδές πάνω στην Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας (στο UMIST του Manchester), από το 2004 μέχρι και το 2008 συμμετείχε ως επιστημονικός συνεργάτης στο SFB 471: Varia-on und Entwicklung im Lexikon και ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο πανεπιστήμιο της Κωνσταντίας στη Γερμανία. Το 2010 εξελέγη λέκτορας Κειμενογλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ. Έχει συντονίσει τα ερευνητικά έργα, στο πλαίσιο των οποίων καταρτίστηκαν δύο γλωσσικοί πόροι για τα Ελληνικά: το ΕΣΚΕΙΜΑΘ και το C58. Από τις αρχές του 2020 είναι επιστημονικός υπεύθυνος στο έργο «Λανθάνουσες Όψεις στην Κατάκτηση της Γ2» που χρηματοδοτείται από το Ε.Λ.Ι.Δ.Ε.Κ. (http://lal2a.lit.auth.gr/). Οι δημοσιεύσεις του τοποθετούνται στο πεδίο της υπολογιστικής σημασιολογίας- πραγματολογίας και της γλωσσολογίας σωμάτων κειμένων. Ιστοσελίδα: https:// www.lit.auth.gr/atantos.

 

Ελευθερία Κοσέογλου εργάζεται στη Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ από το 1995. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του ΑΠΘ (1990) και του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας του ΑΤΕΙ (1996). Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από το ΕΑΠ στη «Διοίκηση πολιτιστικών μονάδων» (2012) και το  ΠΑΔΑ στη “Διαχείριση Πληροφοριών σε Βιβλιοθήκες, Αρχεία, Μουσεία” (2022). Aπό το 2000 διαχειρίζεται σε επίπεδο διαχειριστή την ιστοσελίδα της βιβλιοθήκη, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της βιβλιοθήκης και τη μεταμηχανή αναζήτησης της βιβλιοθήκης. Διαχειρίζεται σε επίπεδο administrator το πρόγραμμα ανίχνευσης λογοκλοπής Turnitin και τη διανομή βιβλίων μέσω του συστήματος του Ευδόξου. Έχει συμμετάσχει σε μια σειρά από έργα της βιβλιοθήκης, όπως τα έργα ΕΣΠΑ «Ψηφιακή σύγκλιση: Δημιουργία Καινοτόμων Υπηρεσιών Ψηφιακής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ» και «Ψηφιακή σύγκλιση. Οριζόντιες Δράσεις ΣΕΑΒ(ΕΣΠΑ)».

 

Ο Ανδρέας Μ. Παναγόπουλος είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στην τηλεοπτική, ψηφιακή και πολυμεσική παραγωγή περιεχομένου. Σήμερα εργάζεται στα Ψηφιακά Μέσα της Alter Ego Μedia. Εργάστηκε για την οργάνωση και διεύθυνση από μηδενική βάση των ενημερωτικών τμημάτων του One T.V. και του Mega έως τον Σεπτέμβριο του 2020. Οργάνωσε και διεύθυνε τον πρώτο ελληνικό Ψηφιακό Πολυμεσικό Κόμβο στην DPG και σε συνεργασία με το CNN International την ελληνική ψηφιακή έκδοση του Cnn.gr, στο οποίο ήταν επικεφαλής Ειδήσεων και βασικός αρθρογράφος. Ολοκληρώνει το διδακτορικό του στη Σχολή Δημοσιογραφίας του Α.Π.Θ. ενώ επιστημονικές του εργασίες έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά όπως και σε επιστημονικά συνέδρια. Έχει βραβευθεί με το Βραβείο Δημοσιογραφίας του Ιδρύματος Μπότση. Τον Οκτώβριο του 2022 εξελέγη Οργανωτικός Γραμματέας της Π.Ο.Ε.Σ.Υ.

 

Ενημερωθείτε για τις δράσεις του εργαστηρίου στον ιστότοπό του: http://dhlab.phil.auth.gr/index.php/gr/

Επικοινωνήστε μαζί μας: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.